Autolikes

Hur fungerar Instagrams algoritm, och hur utnyttjar jag den bäst?

Hur fungerar Instagrams algoritm, och hur utnyttjar jag den bäst?

Hur fungerar Instagrams algoritm, och hur utnyttjar jag den bäst?

Instagram uppnådde för inte så länge sedan 700.000.000 (70 miljoner) aktiva användare globalt, det är löjligt många användare, och det betyder också att det finns allt för mycket innehåll vi aldrig ser. I verkligheten, enligt Instagram själv, tappar varje användare 70% av innehåller i sitt flöde.

Med det i tanken, introducerade Instagram för inte så många år sedan sin algoritm, vilket fångar upp olika signaler från sina användare, för att bestämma vilket innehåll som ska ligga i toppen av flödet. Idén med algoritmen var och är att försäkra sig om att varje användare ser de inlägg som de tycker är mest intressanta och engagerar sig i.

 

Vad vi vet om algoritmen

Under de första sex åren av Instagram var vårt flöde indelat i en enkel, omvänd, kronologisk ordningsföljd, utifrån användarna varje person följde. Alltså, att när du loggade in på din Instagram, såg du de nyaste posterna först. Oavsett om det var från din mamma eller ditt favoritfotbollslag, och innehållets kvalitet var inte med i bilden.

I mars 2016 annonserade Instagram att de skulle sluta med denna enkla, omvända, kronologiska ordningsföljd, och istället använda en avancerad algoritm. Generellt var folk inte glada över det. Och även om vi fortfarande kan hitta personer som klagar på detta, har Instagram kommenterat att algoritmen har bidragit till att öka engagemanget kring innehållet.

Oavsett om Instagrams användare bryr sig om denna förändring eller ej, har det i alla fall inte stagnerat antalet nytillkomna användare på Instagram. Tvärtom, så ökade antalet användare med nästan 50% i de efterföljande 10 månaderna, sedan algoritmen introducerades. En ökning från 500 miljoner användare i juni 2016 till 700 miljoner användare i april 2017.

Som de flesta andra sociala nätverk håller Instagram sin information hemlig kring algoritmen, men de har dock avslöjat några av de element som utgör algoritmen.

Hur fungerar Instagrams algoritm?

Enligt ett blogginlägg från Instagram, uppmuntrar ändringarna att vi ”först ser de inläggen vi bryr oss mest om”. Essentiellt provar algoritmen att förutse vilket innehåll som intresserar dig mest, och lägger detta i toppen av ditt flöde.

Så vilka omständigheter avgör vad Instagram tror du tycker är mest intressant?

Det enda specifika faktorer som Instagram nämner är ”sannolikheten för att du är intresserad av innehållet”, ”din relation till personen som postar” och ”aktualiteten av inlägget”.

I ett samtal med Business Insider, där en talesman från Instagram uttalade sig lite mer specifikt, gavs dessa svar:

Aktualiteten

Instagram är kanske inte längre kronologisk omvänd, men de anser fortfarande att folk gärna vill se nya inlägg varje gång de kollar sitt Instagram-flöde.

Vad betyder det för dig? Även om folk inte nödvändigtvis ser ditt inlägg direkt när du postar det, är det väldigt viktigt att tajma detta moment för att få maximalt engagemang på ditt inlägg, så snabbt som möjligt. En tumregel säger att kl. 17.00 är den bästa tiden för att ladda upp en bild, men detta kan naturligtvis variera från målgrupp till målgrupp.

Engagemang

Eftersom engagemang indikerar att ett inlägg är mycket intressant, boostar Instagrams algoritm ett inlägg som får flera likes och kommentarer. Tidigt engagemang är särskilt viktigt, eftersom en ström av initial aktivitet indikerar till Instagrams algoritm, att inlägget är värt att flytta upp till toppen av följarens flöde – vilket ytterligare leder till mer engagemang.

Vad betyder det för dig? Du ska så snart som möjligt försöka skaffa engagemang, omedelbart efter att ditt inlägg har laddats upp på Instagram.

Relationer

Om vi går bortom det att följa en profil, spelar denna faktor en stor roll i och med att Instagram analyserar hur djup din relation är till en profil. Med andra ord, hur mycket du engagerar dig med en profils innehåll. Alltså desto mer du gillar och kommenterar en profils innehåll, desto oftare kommer du se deras innehåll i ditt flöde.

Detta gör att du ser innehåll från personer som du har ett närmre förhållande till än andra, även om dessa kanske inte har tillräckligt med följare eller likes för att bli boostade av Instagram. Ett exempel kan vara att du ser din mammas inlägg innan du ser ett inlägg från Kim Kardashian, även om Kim Kardashians inlägg har mycket större engagemang.

Vad betyder det för dig? Det är viktigt att hålla igång relationerna med alla dina följare. Konsekvent engagemang har större värde för dig än ett sporadiskt. Så se till att veta vad följarna vill se från dig och engagera dig med dem. Du kan eventuellt använda Instagram Insights för att se vilka av dina inlägg som presterar bäst, och anpassa resten av ditt innehåll efter det som fungerar bäst.

Profilsökningar och direkta delningar

Att söka efter en Instagramprofil sänder en stark signal om att du är intresserad av att se mer innehåll från deras profil. Och att dela en annans inlägg till ditt nätverk genom direktmeddelanden indikerar att du tyckte innehållet var tilltalande, även om du offentligt inte har gillat eller kommenterat inlägget. Bägge dessa saker är med och indikerar till Instagrams algoritm hur sannolikt det är att du är intresserad av inlägg från dessa profiler.

Vad betyder det för dig? Direktmeddelanden är svåra att spåra såvida du inte kan se dessa delningar, men Instagram registrerar dem i bakgrunden. Detta är ännu en stark anledning till varför du ska posta innehåll som riktar sig till användare du gärna vill komma i kontakt med. Maximera inflytandet på de personer som söker efter din profil med en stärkt biografi, se denna från ASOS.

Vilka fördelar ger Instagrams algoritm dig?

Den största fördelen är att algoritmen säkerhetsställer ett större engagemang, åtminstone enligt siffror från Instagram själv. Men utöver det finns det ett par extra fördelar om du förmår att utnyttja det optimalt.

Kvalitetsinnehåll stiger till toppen

Som Kevin Systrom, Instagrams medstiftare och direktör, berättade för New York Times ”Vad detta essentiellt betyder är att Instagrams algoritm säkerhetsställer att de 30% du ser är de bäst möjliga 30%”. Om du konsekvent levererar kvalitetsinnehåll, i överensstämmelse med dina följares förväntningar, har du en stor fördel jämfört med de profiler som släpper ut massor med lågkvalitativt innehåll.

Inlägg har längre levnadstid

Innan Instagram rullade ut sin algoritm var halveringstiden för ett Instagram-inlägg 72 minuter, alltså så skulle hälften av engagemanget äga rum under den tiden. Nu har du kanske upptäckt att dina inlägg blir kommenterade och gillade under flera timmar, och till och med flera dagar efter du har laddat upp den.

Det betyder att om du postar kvalitetsinnehåll som engagerar dina följare, kommer det med stor sannolikhet bli sett av de följare som inte var online när du laddade upp bilden.

Hur fungerar din profil bäst tillsammans med Instagrams algoritm?

Inte alla har lika stor fördel av Instagrams algoritm, så låt oss ta en titt på några av de saker du kan göra för att spela på samma plan.

Fokusera på kvalitet

Har du märkt att Instagrams algoritm leder till ett högre kvalitetsinnehåll än någonsin tidigare? Algoritmen försöker få bort lågkvalitetsinnehåll och istället låta kvaliteten stiga till toppen.

Lär känna dina följare

Engagemang är nyckeln till succé genom det algoritmbaserade Instagram, men det är viktigt att komma ihåg att inte alla målgrupper tycker samma saker är engagerande. Det betyder alltså att du ska lära känna din målgrupp riktigt bra och förstå vad som tilltalar dem mest. Vilka bilder, videor eller texter kommer med störst sannolikhet inspirera dem till att interagera med ditt innehåll?

Som tidigare nämnt blir du klokare på dina följares beteende genom Instagram Insights, såsom bl.a. kön, ålder och generell demografi. Du kan använda dessa detaljer till att skapa en persona kring dina följare, och t.ex. avgöra i vilket land du har flest följare och optimera när ditt innehåll ska laddas upp utifrån det.

Använd passande hashtags

Hashtags kan hjälpa dig att ansluta dig till redan existerande gemenskaper på Instagram, och få nya följare att engagera sig i ditt innehåll.

Instagram kommer själv med dessa riktningslinjer för användning av hashtags:

  • Var specifik: T.ex. välj #bmwvan istället för #van
  • Var relevant: Relevanta hashtags hjälper till att ansluta dig till de personer som har en verkligt intresse för ditt innehåll, och inte bara personer som vill ha ”like-backs”.
  • Var observant: Håll utkik efter de hashtags dina följare och konkurrenter använder, och använd dem själv.
Dela live-video

Mängden av tid folk använder på att se video på Instagram ökade med 80% från juni 2016 till juni 2017. Det är därför en bra idé att posta videor för att fånga dina följares uppmärksamhet, så att de lägger lite mer tid på att interagera med ditt innehåll.

Live-video tar det dock till en helt ny nivå. Om inte en person har stängt av notifikationer får de en varje gång du startar med att broadcasta en live-video på Instagram. Notifikationen prioriteras även över andra eventuella notifikationer från Instagram.

När du har avslutat din live-video kan du spara den på din Instagram-story så att den lever vidare i 24 timmar efter att den blivit avslutad

Använd Autolikes (automatiska likes till dina inlägg)

Eftersom tidigt engagemang, alltså likes och kommentarer, är avgörande när det gäller att rankas högt i Instagrams algoritm, är det viktigt att få likes snabbt.

Autolikes är en revolutionerande service där du efter eget val får 30-5000 likes på dina nyaste bilder. Detta sker automatiskt och inom 10-60 minuter. Det betyder att ditt inlägg stiger till toppen i dina följares flöde, och du får en massa engagemang från dina följare

Leave a comment: